Сторінки



ДИДАКТИЧНІ ВПРАВИ
ДЛЯ УСНОГО РАХУНКУ
 В 1 КЛАСІ
НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
ТА В ПОЗАУРОЧНИЙ ЧАс

Дидактичні ігри
Дидактична гра сприяє розвитку усних обчислень. Вибираючи гру, керуюсь тим, що за короткий час є можливість виконати найбільше обчислень і охопити всіх учнів. У першокласників ще триває період, коли вони  перевагу надають ігровій діяльності, важко звикаючи до навчальної. Вони швидко стомлюються, їм тяжко сконцентрувати увагу, набридає одноманітність. Тому гра в моїй роботі – один з основних і найефективніших методів організації навчальної діяльності шестирічок.  Вивчаючи тему «Лічба», використовую такі ігри:
 «Рахуй без помилок!»
·        Показую цифру на картоні, а діти швидко повинні продовжити рахунок.
·        Кидаю м’яч учню і називаю число, учень швиденько продовжує рахунок до 10, або назад.
«Запуск ракети»   (групова гра або індивідуальна)
·        Дві руки з’єднуємо над головою – це наша умовна ракета. Розпочинаємо рахунок до 10 і назад. Коли дорахували до 1, кажемо: «Один!»- «Пуск!».
«Не помились!»
·        В ряд на дошці виставляю, або на ілюстраціях показую 7 тварин (будь-які). Швидко ставлю запитання:
-         Скільки всього тварин?
-         Хто стоїть першим?
-         Хто стоїть четвертим?....останнім?....третім?
-         Хто стоїть перед…..?
-         Хто стоїть після…?
-         Хто стоїть між…?
-         Хто стоїть ліворуч?... праворуч?
-         Назви сусідів …..
 (Це гра на розташування предметів, встановлення порядкового номеру, визначення кількості. Окрім того вона є підготовчою вправою до вивчення теми наступного і попереднього числа).










Тема:  Натуральні числа  1 – 10
Гра «Чарівна яблунька»

< 
 

 
Малюнок яблуні із знаками розміщено на дошці. На яблуках, які лежать на столі перед дошкою, написані всі вивчені цифри.
Треба швиденько повісити до знаків яблука, щоб рівність, або нерівність була правильна.
> 
 
=
 
 

Гра охоплює 12–14 дітей, решта швиденько перевіряють правильність виконання завдань.
Гра «Хто найуважніший?»
Показую картку з цифрою, учні повинні плеснути в долоні відповідну кількість разів. Потім навпаки – учитель олівцем стукає по столу, а учні  повинні порахувати і на цифровому віялі показати цифру.

Гра «Що змінилося?»
(вправа на порядкову лічбу)
Показую таблицю з кількома цифрами у певному порядку. Прошу заплющити очі, змінюю порядок розміщення цифр. Діти повинні відгадати, що змінилось.

Гра «Злови м`яч»
(можна використовувати, вивчаючи будь-яку тему)
-         На визначення «сусідів» числа…
-         На склад чисел,
-         На обчислення,
-         На порівняння чисел…
Наприклад, учитель називає число «7», а учень повинен назвати «сусідів» , а потім кидає м`яч товаришу, називаючи інше число.

    Найбільше ці і подібні ігри я використовую, вивчаючи склад числа.










Гра «Футбол», або «Хокей»
(відповідно на м’ячі чи шайбі записані приклади на додавання)
На дошці прикріплено двоє воріт, над якими написані по одному числу. Ворота мають невеличкі кишеньки.
Умови гри: учні отримують м’яч чи шайбу, на яких написано приклад на додавання. Забиває «гол» той, хто правильно вирахує і сума дорівнюватиме числу над воротами. Свій м’яч чи шайбу учень поміщає у  кишеньку на воротах, де написане саме це число. А клас перевіряє, чи правильно забиті «голи» - цим ще раз повторюємо склад чисел.



Прямоугольник: скругленные углы: 9 Прямоугольник: скругленные углы: 8
 






Гра «З якої квітки метелики»

Правила гри ті ж самі, але приклади записані на метеликах.
На дошці намальовані  квіти, на яких записане число. Учні повинні правильно вибрати метелики і прикріпити їх на квітку так, щоб сума  чисел відповідала числу на квітці.
Звезда: 16 точек: 8


Овал: 8
 












7+1;  6+2;  4+3;  5+3;  5+2;  2+4;  3+3;  2+5;  1+7;  3+5;  4+2;  3+5;  5+2;  4+4;  6+1. 









Гра «Засели будиночки»
Равнобедренный треугольник: 8 Равнобедренный треугольник: 9
Равнобедренный треугольник: 7
 







4


2
1


6


1


4
5


6


1


3
2


4


На дошці розміщені три будиночки. На дахах кожного будиночка  написано  певне число.  Викликається три учасника. Завдання – хто швидше запише склад числа.
 Цю гру можна проводити, як змагання між рядами; можна, як самостійна робота на картках, на різних етапах уроку, як усну лічбу.


















Гра «В якій ракеті полетиш»

 
















                      1+8=                                     1+6=                                      2+4=
                      2+7=                                     2+5=                                      3+3=
                      3+6=                                     3+4=                                      4+2=
                      4+5=                                     4+3=                                      5+1=
                      6+3=                                     5+2=                                      2+4=                                    
                      7+2=                                     6+1=                                      1+5=
На дошці розміщено три ракети, до яких прикріплені невеличкі кишені. Кожна ракета має свій символічний «номер». Учні отримують по дві карти з прикладами. По команді вчителя приступають до розв’язання прикладів і відшукують ту ракету, в якій вирушать в політ. А це буде саме та ракета, у якої «номер» буде відповіддю в прикладі.

 

Гра «Прикрась ялинку»







                                
Кожна команда отримує ялинку, що має лише одну іграшку – верхівку, на якій написане число. Крім того, всі отримують іграшки, на яких написані приклади. Правильно обчисливши приклади, треба одягнути тільки ті іграшки, сума чисел на яких відповідає числу на верхівці.


 




До теми  «Математичні дії додавання і віднімання в межах 10»

Гра «Шифрувальники»

На дошці чи на окремій таблиці накреслено таблицю, у верхній частині якої написані літери, а в нижній – числа. Завдання – обчислити приклади і замість отриманих результатів-чисел підставити букви, що їм відповідають.

Наприклад:
М
О
К
І
Д
С
6
4
2
5
3
7
                
3 + 4 = 7 (С)                   1 + 2 = 3 (Д)                   2 + 5 = 7 (С)
                    4 + 1 = 5 (І)                    3 + 2 = 5 (І)                     2 + 2 = 4 (О)
                    1 + 1 = 2 (К)                   3 + 3 = 6 (М)                  4 + 2 = 6 (М)

Гра «Математичні сходинки»
(на швидкість і правильність обчислень, змагання між рядами)
На дошці намальовані сходи. На кожній сходинці записано приклад. Всього їх 10 (по кількості учнів у команді). По сигналу вчителя до дошки підходять по одному учню з кожної команди, розв’язують свій приклад, записують відповідь і сідають на своє місце. Їм на зміну виходять наступні,  і так по черзі виходять всі учні. Перемагає та команда, учні якої не допустили жодної помилки в обчисленнях і зробили все найшвидше.

 
















7-2

2+7







8-3



2+8





9-4





2+5



10-3







2+4

10-4









2+6

 


















7-4

3+0







8-6



3+7





9-5





3+3



9-3







3+4

8-2









3+2


   





Дитина молодшого шкільного віку живе у світі мрій, фантазій, казки – тому для навчання усному рахунку доцільно використовувати улюблених казкових героїв та героїв популярних мультиплікаційних фільмів.
Наприклад: - Допоможи  Незнайку…., Допоможи Зайчику із мультфільму «Ну,постривай!»…(і створюються ситуації ризику для героїв, необхідність подолати перешкоди, щоб врятуватися). Діти намагаються швидко і правильно виконати завдання, щоб врятувати улюблених героїв, до помогти їм у скрутній ситуації.

При закріпленні учнями знання таблиці додавання з переходом через десяток часто використовую  гру  "Злови рибку".
На дошці висить таблиця на якій зображений акваріум з рибками. На кожній рибці записаний один з таких прикладів:
7 +8                           9 +3
                                                   9 +6                          14-6
                                                   9 +7                          15-7     
                                                   16-8                          18-9
                                                   13-6                           8+5
Двоє учнів виходять до дошки і по команді починають обчислювати вирази, інші учні виконують завдання у зошиті. Після закінчення часу, відведеного на обчислення, учні звіряють свої відповіді з дошкою. Той з учнів біля дошки, хто правильно розв’язав більшу кількість виразів, зловив більше рибок і вважається кращим рибалкою в даній грі та кращим знавцем таблиці.
Для закріплення знань таблиць додавання і віднімання в межах 10 використовую цікаву  гру "Найшвидший поштар", яку  у класі всі знають та з величезним задоволенням грають. А умови наступні. Роздаю  п'яти  учням по 3  картки, на зворотному боці яких записані вирази на додавання і віднімання. Діти, що сидять за партами, зображають будинки з номерами (вони тримають в руці цифри, що позначають числа від 0 до 10). Листоноші повинні швидко розв’язати свої приклади і визначити на конверті номер будинку  та  рознести листи у відповідні будинки (віддати дітям, у яких картки з цифрами, що позначають відповіді виразів, записаних на конвертах). Хто найшвидше і правильно рознесе листи за призначенням, той і є самий швидкий листоноша та найкращий математик.
Ці ігри прості, але вони дозволяють в ігровій формі повторити таблицю додавання і віднімання, внести в урок елемент змагання, що ще більше сприяє активізації діяльності учнів, зобов'язує їх бути більш уважними, зібраними, швидкими.



Віршовані задачі
         На уроках математики діти  активно і з величезним задоволенням  розв’язують завдання, які подані у віршованій формі. Саме віршовані завдання вносять в проведення уроку певне пожвавлення, та, разом з тим, вимагають від дітей і особливої концентрації уваги, допомагають розвивати уяву та пам'ять дітей. Їх можна використовувати, як підготовчі вправи до розв’язування задач, вивчення складу числа.


Три коти у холодочку
Сірих мишок їли,
Проти кожного кота
Два коти сиділи.
Це задача, а не сміх,
Полічіть котів усіх.

Три веселі киці
Грались на травиці.
Рижик теж до них прибіг —
Скільки кошенят усіх?

На травиці біля хати
Метушаться цуценята.
Двоє білих, наче сніг,
Троє чорних — скільки всіх?

Пташка мала пташенят,
П'ять сіреньких малят,
Раптом трапилась біда:
Випало одне з гнізда.
Скільки пташенят тоді
Залишилось у гнізді?

Мчаться на санчатах
Четверо малят.
Троє з них дівчата.
Скільки ж тут хлоп'ят?

Каже мати-квочка:
В мене два синочки
Та чотири дочки —
Скільки ж діток у квочки?
На лугу пасуться гуси,
Їх пасе мала Маруся.
Сім гусей ще біля броду.
Троє вже ввійшли у воду.
Ми попросимо дітей
Полічити всіх гусей.

Три овечки коло гречки,
На лужку ще три овечки.
Полічи овечок цих —
Скільки разом їх усіх?

Шість малят-дошкільнят
Стали струнко в один ряд.
Підійшов до них Панас.
Скільки зараз стало нас?

На полиці вісім книг.
Толя зняв одну із них.
Хто тепер сказати б міг,
Скільки на полиці книг?

Іде маленька Валя,
Веде її Наталя,
Їм зустрілось п'ять хлоп'ят.
Скільки всіх разом малят?

Швидко їде Федя
На велосипеді.
А за ним ще п'ять хлоп'ят.
Скільки хлопців їде в сад?



Ох, було ж у нас мороки.
Посварились дві сороки.
На їх шум ще дві примчало.
Скільки разом птахів стало?

Сидів хлопчик біля річки.
Він піймав аж три плотвички.
Котенятко одну вкрало.
Скільки рибок в нього стало?

В клас зайшов Мишко,
А за ним Петько,
А за ним Марина,
Потім ще Ярина,
А за нею Гнат.
Скільки всіх хлоп'ят?

Було у Марини
Сім ягід малини.
Шість ягідок з'їла.
А скільки лишила?

По дорозі зайчик біг.
Ніс 5 яблук на пиріг.
Одне впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось?

Ось листок і грибок,
Ще листок і грибок.
Скільки є усіх листків?
Скільки всього є грибів?

Півень  залетів на тин.
А  на тину ще один.
Скільки ж півників усіх?
Полічи-но швидко їх!

Ось листок і ще листок
Заховались між квіток.
Вам просте завдання, діти:
Ці листочки полічити.


Дві сестрички  - дві синички
У зеленому гаю,
Там і ніжний соловейко
Веде пісеньку свою.
Скільки всіх?

Мишеня ліском йшло пішки,
Несло друзям три горішки.
Та в дорозі не втерпіло,
Непомітно два з них з’їло.
Сіра мишка в нас питає:
-         Скільки мишеня горішків має?

Горобець і  три синиці
Он летять до годівниці.
Скільки птахів, підкажіть,
Будуть вдячні за обід?

Десять хлопчиків завзято
Вперто сперечались.
Двох із них гукнула мати.
Скільки їх зосталось?

Три сови та два сичі.
Скільки разом, полічи?

Бігло до річки троє качат,
Разом з ними і мама малят.
Дуже вони схотіли вже пить.
Скільки їх разом,
Ану лиш скажіть?

Киця Мурка на всі ніжки
Взяла шовкові панчішки.
Та одна десь загубилась.
Скільки в киці залишилось?

Руку в гору піднесіть
І почнемо всі лічить,
Скільки пальців на руці,
Хором скажемо усі.


На травичці біля хати
Метушаться цуценята.
Двоє білих, наче сніг,
Троє чорних – скільки всіх?

Ой, грибочки у гайочку
В капелюшках стоять.
Два грибочки, три грибочки.
Разом буде …

Дві синички, гарні пташки,
На вербі сиділи,
Три подружки-щебетушки
Разом прилетіли,
-         Скільки на вербі синиць?
Полічи веселих птиць.

Були у нашому дворі
Два горобці, три снігурі.
Хто може скласти лік птахам –
Всім горобцям і снігурам?

П’ять метеликів літають
І на квіточки сідають.
Прилетів ось ще один,
Сів на квіточку і він.
Полічимо швидше всіх.
Цих метеликів прудких.

По дорозі зайчик біг.
Ніс 5 яблук на пиріг.
Одне впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось?

На лужку серед лози
Заховались дві кози.
А отут стоять ще дві,
У густій рясній траві.
Підрахуємо гуртом,
Скільки кіз усіх разом?


Пташка мала пташенят,
П’ять сіресеньких малят,
Раптом трапилась біда:
Випало одне з гнізда.
Скільки пташенят тоді
Залишилось у гнізді?

- Васю, ти чому сердитий?
- Слив не можу полічити.
П’ять було, одну я з’їв.
Скільки мамі залишив?

У садок до годівниці
Прилетіли дві синиці.
Потім ще чотири птиці.
Скільки птиць на годівниці?

По зеленій травці
Розбрелись овечки.
Три пішли під гірку,
Три пішли до гречки.
Дівчинка овечок
Полічить не може.
Хто із нас швиденько
Дівчинці поможе?

Дві машини мав Петро,
П’ять приніс йому Дмитро,
Діти разом стали грати
І машинки рахувати.
Підкажіть, будь ласка, їм,
Скільки всіх машинок?

Ішов їжак, знайшов буряк,
Знайшов ще шість –
З сім’єю з’їсть .
Скільки буряків
Усього в їжаків?







Появилися у квочки
Три сини, чотири дочки.
Хоч чекала на курчат.
Вийшло … качат.

П’ять весняних рівчаків
Почали весняний спів.
Ще два гарно заспівали.
Скільки разом пісень стало?

Шість малят-дошкільнят
Стали струнко в один ряд.
Підійшов до них Панас:
-         Скільки зараз стало нас?

Було у Марини
Сім ягід малини.
Шість вона з’їла.
А скільки лишила?

Дехто навіть і на носі
Цифру вісім часто носить.
Цифра вісім у футлярі –
Дідусеві …

У дворі в Антипа
Росте одна липа,
А сусід Пилип
Посадив сім лип.
Скільки Антип і Пилип
Посадили лип?

На полиці вісім книг.
Толя зняв одну із них.
Хто тепер сказати б зміг,
Скільки на полиці книг?

Скачуть жабки: «Ква-ква-ква!
Ой, яка м’яка трава!»
Тут – п’ять жабок, а там – три.
Скільки разом їх в траві?

У Оксаночки в руці
Є чотири олівці,
А в її подружки Віри –
Ось погляньте, теж чотири.
Полічіть-но всі оці
Кольорові олівці.

П’ять берізок і три клени
Змалювала вмить Олена.
І спитала: - скільки в мене
Тут усіх дерев зелених?
Полічить вона не може.
Хто Оленці допоможе?

Ось до класу на урок
Залетіло шість сорок,
Дві пізніше прибуло.
Скільки всіх птахів було?

Шість веселих рогачів
В труби вигравали,
Ще два з трубами прибігли.
Скільки разом стало?

Біля річки на галявці
Знайшли моркву сірі зайці.
8 морквин – це не мало.
Одну з’їли. Скільки стало?

Якось бігло через ліс вісім кіз.
П’ять були з них білі-білі,
Ну, а інші сірі-сірі.
Скільки бігло через ліс сірих кіз?

Під дубочком п’ять грибочків,
Під сосною їх – чотири.
Скільки разом? Полічили?

Посадив ведмідь в лісочку
Шість берізок, три дубочки.
Та не може полічить.
Ану ж ви допоможіть!
Вісім яблунь он ростуть.
З них чотири вже цвітуть.
Скільки ще не розцвіли?
Що б на це відповіли?

Зловив Васько наш вісім риб.
Одна з них у воду раптом  - стриб!
Відповідайте, рибок скільки
Тепер зосталось у Василька?

Раз до Чаплі на урок
Прилетіло 7 сорок.
Та лише з них три сороки
Підготовили уроки.
Скільки ледарів-сорок
Прилетіло на урок?

Заварила чайка чаю,
Запросила вісім чайок:
«Приходьте всі на чай!»
Скільки їх тут – відгадай?

Вісім птиць зліпив Семенко
І одну – мала Оленка.
Друзі, ви б не полічили,
Скільки діти птиць зробили?

З шісткою ця цифра схожа.
Хто назвати її може?
Вниз хвостом переверни
І цю цифру ти назви.

Мчаться на санчатах
Четверо малят.
Троє з них – дівчата,
Скільки ж тут хлоп’ят?

Що у лісі так гримить?
Робить вулики ведмідь.
Він зробив їх тільки сім –
На два менше, ніж хотів.

Кошенят двох хлопчик взяв,
Молока їм в мисці дав.
Вісім в кошику сидять,
Їсти хочуть та й нявчать.
Годувати треба всіх –
Скільки разом буде їх?

На лугу пасуться гуси,
Їх пасе мала Маруся.
Сім гусей ще біля броду.
Троє вже ввійшли у воду.
Ми попросимо дітей
Полічити всіх гусей.

Одну грушу Мишко мав.
Ще чотири братик дав.
На подвір’ї Мишко сів –
5 грушок відразу з’їв,
І подумав, чи не мало.
Скільки груш іще зосталось?

Десять хлопчиків завзято,
Вперто сперечались.
Двох із них гукнула мати.
Скільки їх зосталось?

Є в зайчихи п’ять  малят,
Неслухняних зайченят.
На обід їх мати жде:
Три прийшло, а скільки йде?

Взяв я олівці до школи,
На три менше ніж Микола.
А Микола взяв аж сім.
Скільки в мене олівців?

Мав Сергійко 10  слив.
Ними друзів пригостив:
2 – Наталочці віддав,
3 – одержав Ярослав.
І Тимку дісталось двійко.
Скільки сливок з’їв Сергійко?
Жук на гілочку сідає,
Павука мерщій питає:
-         Відгадай, друже-павук,
Скільки в мене ніг та рук?
-         Це не складно буде, друже,
Шість у тебе ніг і рук.
В мене стільки ж їх та дві.
Скільки буде взагалі?

Біля двору – дві Федори,
Біля річки – дві Ганнусі…
Тих дівчаток так багато!
Порахуйте їх, малята.

У лісочку, на горбочку
Три тополі, два дубочки,
Три берізки, два кленочки.
Скільки, друзі, на горбочку
Всіх дерев росте в лісочку?

Поховались кроленята –
Двоє в хлів, а троє –  в хату,
Одне – під вербою,
У порічках – двоє,
Одне  – на горищі,
а одне – ще вище.
Хто з вас перший зможе, діти,
Кроленяток полічити?

Іде маленька Валя,
Веде її Наталя.
Їм зустрілось п’ять хлоп’ят.
Скільки разом всіх малят?

Горобець і три синиці
Он летять до годівниці.
Скільки птахів, підкажіть,
 Будуть вдячні за обід.
Сім цукерок Толя мав.
Дві цукерки мамі дав.
Дві малій сестричці Олі.
А лишилось скільки в Толі?
Є чотири книжки в мене.
На п’ять більше – в Нати.
Скільки разом всіх книжок?
Треба нам дізнатись.

На лужку серед лози,
Заховались дві кози,
А отут стоять ще дві
У густій рясній траві.
Підрахуємо гуртом,
Скільки всіх тих кіз разом.

П'ять яблунь у саду ростуть.
Чотири з них уже цвітуть.
Скільки ще не розцвіли,
Ну, як би ви відповіли?

Бігла кізочка у лузі,
А за нею Яків біг.
Розкажіть, нам любі друзі,
Скільки в кізочки всіх ніг?

Були у нашому дворі
Два горобці,три снігурі.
Хто може скласти лік птахам -
Всім горобцям і снігурам?

На полиці вісім книг,
Толя взяв одну із них.
Хто тепер сказати б міг,
Скільки на полиці книг?

Шість веселих рогачів
В труби вигравали,
Ще два з трубами прибігли.
Скільки разом стало?

Ось до класу на урок
 Залетіло шість сорок,
Дві пізніше прибуло.
Скільки всіх птахів було?


П'ять берізок і три клени
Змалювала вмить Олена
І спитала: — Скільки в мене
Тут усіх дерев зелених?
Полічить вона не може.
Хто Оленці допоможе?

Вісім птиць зліпив Семенко
І одну — мала Оленка.
Друзі, ви б не полічили,
Скільки діти птиць зробили?

Якось бігло через ліс вісім кіз.
П'ять були з них білі-білі,
Ну, а решта — сірі-сірі.
Скільки ж бігло через ліс
сірих кіз?

У Оксаночки в руці
Є чотири олівці,
А в її подружки Віри
Ось погляньте, теж чотири.
Полічіть-но всі оці
Кольорові олівці.

Йдуть корови бережком,
Тут чотири, а там шість.
Скільки всіх корів разом?
Хто з вас, діти, відповість?

8 учениць налічив у класі Гриць,
Двоє учнів ще прийшло.
Скільки в класі всіх було?

Чотири індики пішли на музики,
Танцювали, гупали.
Скільки ніжок тупали?


Гляньте, білочка одна
Визирає із дупла.
Ще одна стрибнула з гілки,
А за нею ще три білки.
Просимо вас, діти милі,
Щоб всіх білок полічили.

Сім цукерок Толя мав.
Дві цукерки мамі дав.
Дві – малій сестричці Олі.
А лишилось скільки в Толі?

П’ять фломастерів у Жені,
Взяв він жовтий і зелений.
А в коробці на столі
Залишилось тільки …

У клас зайшов Мишко,
А за ним – Петько,
За ними – Галинка,
за нею – Яринка,
А позаду Гнат.
Скільки тут малят?

П’ять берізок, дві смерічки,
Зеленіють над потічком,
Біля них одна ялина…
Скільки всіх дерев, скажи-но?











Немає коментарів:

Дописати коментар