Сторінки

Використання лего на уроках математики

Конструктор LEGO сьогодні став незамінним матеріалом для розвиваючих занять з учнями початкової школи. LEGO-технологія захоплює не лише дітей, а й дорослих. Вона цікава тим, що об’єднує в собі елементи гри та експериментування. Кожен педагог, який хоч раз спробував працювати з LEGO на уроках, навряд чи відмовиться від цього захоплюючого заняття. І це не дивно, адже заняття з диво-конструктором урізноманітнюють та вдосконалюють навчальний процес, роблять його цікавішим. Такі уроки в ігровій формі створюють атмосферу психологічного комфорту і проходять без нервового напруження, що позитивно позначається на якості засвоєння навчального матеріалу. LEGO-технологія розвиває у дітей:  творче мислення;  мовлення;  сенсорне сприйняття;  Дрібну моторику рук. Формує:  вміння розв’язувати проблемні завдання, ставити мету, міркувати про виконання подальшої роботи та планувати;  вміння співпрацювати (робота в парі, групі);  цілісну систему уявлень про навколишній світ, збагачує життєвий досвід дитини. Зупинимося та розберемося докладніше про розвиток дрібної моторики. Розвиток дрібної моторики сприяє розвитку інтелекту. Дрібна моторика – це здатність виконувати дрібні і точні рухи кистями і пальцями рук і ніг в результаті скоординованих дій найважливіших систем: нервової, м’язової і кісткової. Щодо моторики кистей і пальців рук часто застосовують термін спритність. Розвиток дрібної моторики відіграє важливу роль для загального розвитку дитини. Дрібна моторика розвивається вже з новонародженості. У дрібної моторики є дуже важлива особливість. Вона пов’язана з нервовою системою, зором, увагою, пам’яттю і сприйняттям дитини. Також вчені довели, що розвиток дрібної моторики і розвиток мови дуже тісно пов’язані. У головному мозку мовленнєвий та моторний центри розташовані дуже близько один до одного. Тому при стимуляції моторних навичок пальців рук мовний центр починає активізуватися. Дрібна моторика безпосередньо впливає на спритність рук, на почерк, на швидкість реакції дитини. Досягнути гарного результату у розвитку дрібної моторики допомагають заняття з LEGO. Підсумовуючи все вище сказане, можна зробити висновок, що використання LEGO-технологій на уроках у початковій школі – це важливий елемент навчального процесу, який допомагає дитині розвивати розумові та фізичні здібності: увагу, пам’ять, мову, дрібну моторику рук. Діти під час роботи проявляють свої творчі здібності, фантазії, навчаються взаємодіяти з однолітками, допомагають один одному, обмінюються необхідною інформацією, вчаться приймати рішення, розвивають свої комунікативні навички. Використовувати LEGO можна на різних уроках у початковій школі. Вчителі його використовують не лише на математиці, українській мові, але й на фізкультурі, хореографії, музичному та образотворчому мистецтві. Все залежить від бажання та творчості педагога.
 Практичне використання LEGO на уроках математики 

          
Кубики LEGO дозволяють перетворити числа, слова і поняття в реальні моделі, які можна чіпати, обговорювати, змінювати.
Наприклад, на заняттях математики можливе вирішення завдань за допомогою LEGO: використання LEGO при вивченні складу числа,   демонстрація відповідей при усному рахунку, побудова логічних ланцюжків, закономірностей, вивчення геометричного матеріалу.
Ми всі знаємо, що практичне навчання - одне з кращих способів навчити дітей. Воно розвиває уяву і когнітивне мислення, тому LEGO - ідеальний інструмент  для навчання.
Розглянемо вправи та ігри з використанням конструкторів ЛЕГО на уроках математики.
Завдання 1.Вивчаємо числа.   Діти   можуть будувати числа, використовуючи цеглу LEGO,  практикувати запис чисел в нижній частині кожної сторінки і підраховувати кількість цеглинок.
Для багаторазового використання картки   треба  заламінувати.
Завдання  2.Складаємо цифри з LEGO.  Можна використовувати будь-які деталі від LEGO , але обов’язково відмінні за кольором. Використовуємо як при вивченні чисел так і при повторенні.
Завдання до дітей
-  Склади башту з 7 цеглинок.
-   Поясни як утворюється число7.
-  Виклади з конструктора цифру 7.
Завдання 3. .  LEGO легко перетворити в розвиваючий посібник. Для цього потрібно заздалегідь роздрукувати ( краще  заламінувати) картки з кольоровими схемами блоків LEGO, а  потім   запропонувати відтворити за допомогою  конструктора. Виконуємо для вивчення кольорів, підрахунку, розпізнавання номера, додавання чи віднімання,  можливість працювати, будувати і зіставляти.
Завдання 4.   Гра  «Побудуй місто» .  Діти будують «будинки», використовуючи кількість блоків, яка відповідає числу в квадраті, а потім поміщає будівлю на ігрове поле. Коли всі приміщення заповнені, будівлі (блок-стопки) нагадують хмарочос.
При створенні будівель  певної сюжетної лінії діти вчаться правильно співвідносити «право», «ліво», «ззаду», «попереду», «під», «над», розрізняти поняття «між тим-то і тим-то». Вивчаємо поняття: маленький-великий, високий-низький, вузький-широкий, довгий-короткий, близько-далеко і т.д., тим самим формується розуміння просторових відносин між предметами.
Запитання до дітей
-         Скільки всього цеглинок ви використали для жовтих споруд ?
-         Скільки цеглинок  ви використали для червоних споруд?(4)
-         Скільки цеглинок   використали для зелених споруд?(3)
-         Яких цеглинок у споруді більше червоних чи жовтих?
-         На скільки більше?
-         Яких цеглинок у споруді більше червоних чи жовтих?
Завдання 5.Порівняння чисел.  Порівняння чисел і поняття «більше», «менше» і «дорівнює» дуже просто пояснити   на наочному прикладі. Для цього необхідно приготувати 1 велику платформу від конструктора LEGO і багато маленьких однакових деталей двох кольорів. Також написати на папері числа від 1 до 20, знаки порівняння і вирізати їх.   Починаємо з того, що з купи чисел  треба вибрати два числа для порівняння. Далі   робимо припущення, яке з чисел більше / менше, кладучи відповідний знак між ними. Щоб   перевірити своє припущення, будуємо дві вежі з блоків LEGO згідно заданий кількості. Правильну відповідь знаходимо дуже легко, порівнявши висоту будівель.
Запитання до дітей
-         Яка вежа вища? Скільки цеглинок  використали?
-         Яка вежа нижча? Скільки цеглинок  використали?
-         Запиши числа. Поставте між числами знак порівняння.
Завдання 6. Підрахунок чисел. Порівняння  На кожній картці учні викладають цеглинки відповідно до числа на картці.
Завдання 7. Як побудовані смужки? Яке число найменше ? Яке число найбільше?
Запитання до дітей
-  Як побудовані стовпчики?
-  Яке число найменше?
- Яке число найбільше?
- Запиши числа в строку.
- З якого числа починається записаний ряд чисел?
- На скільки кожне наступне число більше за попереднє?
- На скільки кожне попереднє число менше  за наступне ?
1, 2, 3, 4, 5…- натуральний ряд чисел
Завдання 8. Вчимося рахувати. LEGO вантажі. Склади задачу про будівництво. Перевезення вантажів із кубиків LEGO , або прочитай умову задачі, проілюструй її за допомогою кубиків LEGO.
Для цього завдання необхідно  роздрукувати  зображення будь-якої вантажної машинки. Підготувати окремо картки з числами, які проходимо на уроці.  Дитина повинна завантажити в машинку певну кількість кубиків, в залежності від числа, яке  вказане на картці.
Приклад завдання. На будівництві було 15 цеглинок.  Привези 12.  Скільки стало цегли на будівництві  і на скільки більше?
Розкажи про це, скориставшись словами.
Було
Привезли.
Стало.
Для досягнення наступних очікуваних результатів навчання здобувачі освіти: розв’язують прості сюжетні задачі, які є моделями реальних ситуацій; створюють допоміжну модель задачі різними способами; оцінюють за допомоги вчителя правильність розв’язання задачі; складають прості сюжетні задачі. Використовується під час реалізації змістової лінії «Математичні задачі і дослідження»
Завдання 9. Склад числа. Номери  на картці поділяють число на дві частини, яке діти самостійно запишуть. Учні з’ясовують як дві частини підходять один до одного, щоб створити ціле у взаємозв'язку між складаннями і відніманням.
Ці   ігрові набори  карток для запису і стирання роблять урок  цікавим для дітей .   Картки  можна використовувати в   математичних центрах, для групових занять або індивідуально.
Завдання 10.  Проілюструй за допомогою кубиків LEGO наступні математичні вирази.  Вчимо дітей рахувати за допомогою LEGO: додавання і віднімання. Рахуємо або самі деталі LEGO, або крапочки на них. Використовуємо для цього картки .
 
Завдання 11. Вимірюємо відрізки за допомогою цеглинок LEGO. Ці  картки   ідеально підходять для використання на початку  вивчення  вимірювання.   Перш ніж   учні  зможуть вимірювати абстрактні одиниці, такі як  міліметри і сантиметри, вони повинні спочатку зрозуміти, як вимірювати конкретні об'єкти. LEGO - ідеальний інструмент для вимірювання. Для початку вимірюємо  верхній  відрізок  і підраховуємо, скільки LEGOS потрібно для його  покриття. А потім інші. Використовується під час реалізації змістової лінії «Числа, дії з числами. Величини»
Запитання до дітей
-         Скільки цеглинок вміщує перша пряма?
-         Скільки цеглинок вмістила третя пряма?
-         Яка пряма довша, а яка коротша? На скільки цеглинок?
-         Скільки цеглинок вмістила крива лінія?
-         Яка лінія довша пряма чи крива?
Завдання 12. Рахуємо двійками, трійками, четвірками. Це завдання впроваджуємо рахуючи крапочки на цеглинках. На партах у дітей цеглинки з різною кількістю штирів  складені в хаотичному порядку Діти міняють складають цеглинки по порядку від меншого до більшого.
Запитання до дітей
-         Назвіть найменше з цих чисел, найбільше.
-         Яке число йде за числом 2?
-         А яке перед числом 6?
Завдання13.
Утворення чисел другого десятка(11,12, 13,14,15,16,17,18,19,20)(додаток13). Пропоную дітям скласти  дві вежі(зліва –з 10 цеглинок, справа – 1, 2. 3. 4…), якомога більшу кількість варіантів чисел. Запропонувати дітям назвати ці числа. Запитати, хто знає як вони називаються.  Чому вони мають таку назву?
Завдання для дітей
-         Запиши утворені числа в зошит.
-         Подумай, що означає в числі 12 цифра 2.
-         А цифра 1.
-         Підкресли в інших числах цифру,  яка позначає 1 десяток.
Завдання14. Гра. Будівельний блок(додаток14). Грають в цю гру 2 і більше дітей. Вони кидають кубики, додадуть  і прикривають номер.  Для диференціації,  використовуємо картку на якій необхідно записати рахунок  або кількість кубиків гравця.  Перемагає той, хто  побудує найвищу вежу.  Гру  можна використовувати в   математичних центрах, для групових занять і для відпрацьовування навичок обчислення.
Висновки. Які навички розвивають діти на заняттях з LEGO.
Логіка і творче мислення Робота на занятті по збиранню задуманої дитиною або запропонованої вчителем конструкції LEGO будується на розумінні послідовності дій, важливості поетапного виконання завдання і послідовності елементів LEGO в підсумковому проекті. При цьому, всі етапи (і завдання, які на них ставляться) підпорядковані одній загальній і наочної меті. Разом ці умови розвивають логічне мислення. Також робота з LEGO допускає вирішення одного завдання з конструювання різними способами, що дозволяє поліпшити уяву і творче мислення дитини.
Розуміння основ фізики і математики. При роботі з конструктором діти природнім шляхом засвоюють закони фізики (те, як впливає одна деталь на іншу в конструкції, що таке центр ваги…).
В ході підрахунку і угруповання за кольорами потрібних деталей дитина освоює і покращує свої знання з математики і рахунку.
Просторову уяву та навички конструювання. Для того, щоб створити закінчений LEGO-проект, потрібно заздалегідь представляти, який результат потрібно отримати. Робота з тривимірними деталями конструктора розвиває просторове мислення, а попереднє планування - послідовність дій та відбір потрібних деталей бо вчить інженерному мисленню і навичкам конструювання.
Посидючість і концентрацію уваги. Робота з LEGO вимагає зосередження і терпіння. Методичність, посидючість, вміння концентруватися на завданні - всі ці навички розвиває програма LEGO.
Моторика рук. Діти розвивають дрібну моторику за рахунок постійного контакту з деталями конструктора. Крім важливості спритності пальців самої по собі, розвиток моторики позитивно позначається на розвитку інтелекту і математичних здібностей.
Командна робота. Працюючи з великими кубиками LEGO або виконуючи колективний проект, діти ділять між собою різні деталі і етапи конструювання, щоб в результаті поєднати зібрані ними фрагменти проекту в готову конструкцію. Колективна робота розвиває навички спілкування, вчить знаходити спільну мову з однолітками, і розвиває мовні навички дитини.
Використання LEGO-підтримки на уроках математики дозволяє вчителеві:
- показати як утворюються числа, порівнювати їх;
- знайомити учнів з арифметичними діями і сприяє формуванню обчислювальних навичок;
- познайомити зі складом числа і закріпити його;
- формувати і розвивати вміння складати і вирішувати завдання вивчених видів;
- показати як утворюються числа другого десятка, розкрити особливості їх назв і порядок проходження при рахунку;
- знайомити з геометричним матеріалом (фігури, периметр, площа);
- вивчення часткою і дробових чисел і багато інших тем;
- розвивати логіку і мислення;
- розвивати пізнавальні процеси і комунікативні навички;
- розвивати дрібну моторику рук, орієнтування в просторі і на площині;
- виховувати акуратність і чіткість в роботі, колективізм, взаємодопомога (учні вчаться працювати в колективі і спільно знаходити вирішення завдань)
- розвивати творчі здібності учнів

Немає коментарів:

Дописати коментар